Friday, September 17, 2010

Adakah kita seorang yang beriman?


"Apakah manusia mengira bahwa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan,'kami telah beriman,dan mereka tidak di uji?' Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka,maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta" (AL-ANKABUT : 2 dan 3)

"Iman akan terbukti bila di uji"

Seusai class,aku dan sahabat-sahabat berkumpul bertukar-tukar cerita.Aku dan ima mempunyai rasa yang sama.Masing-masing seakan-akan mempunyai sympton-symptom tachycardia,bradycardia, and ala-ala fatigue syndrome pun ada,lagi-lagi ade rase macam bone pain pressure ( sambil berkata di dalam hati ALLAH bagi ujian sikit pun dah mengeluh kew? ) Istigfar....tidak layaklah seorang hamba mengeluh denganujian yang Allah berikan,itulah yang saya sering ulang-ulang supaya tidak timbul rasa tidak bersyukur dalam diri,minta di pelihara ALLAH.

Musibah,seakan-akan topic itu menghantui aku. Sebelum itu nak cerita sedikit tentang sahabat yang aku sayang ni. Aku dan ima sudah berkawan lama semenjak dari sekolah menengah lagi,tidak sangka jodoh kami berpanjangan dan di pertemukan ALLAH di bumi Makassar ini,atas dasar ukhwahfi sabilillah. Kami mempunyai sahabat yang sama juga,walaupun tidak serapat mana, kami mengenali mereka.Kami gerun dengan musibah yang ALLAH turunkan di bumi ALLAH ini, seakan-akan dunia ini menemui jalan akhirnya ( itu yang timbul-timbul symptom-syntom diatas td...huhuhu). Teman-teman di International class amat menggembirakan hati kami,kami lihat dari yang tidak bertudung kini sudah bertudung (berjilbab), tetapi itu sebaliknya berlaku terhadap sahabat kami di bumi yang kami cinta,seolah-olah dibahu kami mempunyai beban yang berat.


ALLAH menurunkan musibah terhadap sesuatu kaum jika mereka mengingkari suruhanNYA. Itulah apa yang saya faham akan erti musibah. Di dalam Al-Quran juga banyak cerita tentang kaum yang di timpa musibah. Itulah yang banyak terjadi kini. Musibah itu terjadi di atas dasar ketidakfahaman kita terhadap apa itu Iman.

Keimanan,apa itu Iman?

Iman terpadu dari 3 perkara :

1. Kepercayaan hati

2.Pengakuan lidah

3.Amal dengan segala rukun atau perintah ALLAH

Nampak macam simple kan,cuma tiga sahaja iman diterjemahkan. Tetapi percayalah wahai manusia sekiranya kita benar-benar mengaplikasikan dalam kehidupan, Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih Lagi Maha Pemurah aman la dunia ini tanpa sengketa Insya'allah.

OooOpss...kita tengok dulu apa pula Rukun Iman :

1. Beriman kepada ALLAH

2. Beriman kepada sekalian malaikat

3. Beriman kepada sekalian kitab

4. Beriman kepada sekalian rasul

5. Beriman kepada hari kemudian

Sekiranya kita benar-benar mendalami kelima-lima Rukun Iman, Insya'allah iman kita akan sentiasa terjaga.

Firman ALLAH :

"Dan tidak ada kehidupan di dunia ini melainkan sia-sia dan permainan dan sesungguhnya negeri akhirat itu ialah kehidupan (yang sebenarnya ) kalau adalah mereka mengetahui." (SURAH AL-ANKABUT :64)"

Tachycardia : A rapid heart rate, usually defined as greater than 100 beats per minute.

Bradycardia : A slow heart rate, usually defined as less than 60 beats per minute.

......Semoga perkongsian ini membawa kebaikan kepada diri saya dan juga pembaca......






No comments: